Vanliga Frågor (FAQ)

Vad ingår i en service för el-scooter?

Vi erbjuder 3 olika alternativ av service. Beroende på skicket på din scooter så kan vi göra en bedömning tillsammans om du är osäker på vilken sorts service som behövs. Klicka här för att se vad de olika servicepaketen innehåller. (Skrolla längst ner på sidan)

Man kan boka service eller reparation via hemsidan (klicka här) eller maila oss till info@espark.se
För tillfället kan man bara boka via mail eller hemsidan men vi jobbar på att erbjuda fler kontaktmöjligheter inom kort. 
Om du befinner dig i Uppsala kan vi även komma ut till dig för reparationer mot en extra avgift från 299kr.

Om vi upptäcker att det inte går att reparera din el-scooter, hjälper vi dig att hitta en lösning, såsom att byta ut den trasiga delen eller ge rekommendationer för en ny scooter.

Reparations- och servicetider kan variera beroende på hur omfattande reparationen är, men vi strävar efter att genomföra alla reparationer så snabbt som möjligt. Vi kan ge dig en uppskattad tid efter att vi har undersökt din scooter. När din scooter är färdig för att hämtas så kontaktar vi dig via sms.

Kostnaden för en reparation beror på vilken typ av problem din scooter har. Kika på vår prislista här och på våra produkter som vi erbjuder här.
Står inte priserna med så kan ni kontakta oss för prisförslag.

Vi kan inte erbjuda reparation på alla märken då reservdelar inte alltid finns att få tag på. Vi riktar oss mest in på Ninebot och Xiaomi. Beroende på vilka andra märken så kan vi även erbjuda reparation på dessa också. T.ex så kan en E-Wheel ha samma däckstorlek som en Xiaomi ibland beroende på modell. Men vi kikar gärna på det och gör ett försök.

Om du vill ångra din bokning eller återlämna en produkt, ska du skicka ett meddelande till oss på info@espark.se. Vi rekommenderar att du gör detta omedelbart och senast 14 dagar efter att du mottagit produkten eller bokade tjänsten. Vid ångerrätt gäller att du står för returfrakt för produkter, och produkterna ska returneras välpaketerade och i ursprungligt skick. Läs mer om våra köpevillkor och policy

Ja, vi erbjuder garanti på våra reparationer. Garantitiden varierar beroende på typen av reparation, men vanligtvis är det 6 månader. Dock så gäller inte garantin om det är slitage, fuktskador, rost, överbelastning av elektroniska komponenter. Vi gör en bedömning och ger en tydlig förklaring till våra kunder.

Vi erbjuder flera betalningsalternativ, inklusive kortbetalning och Swish. Inom kort kan vi eventuellt erbjuda fakturabetalning via Klarna. Betalning sker antingen vid servicebesöket eller vid leverans av den reparerade scootern.

Vi strävar alltid efter att utföra en noggrann reparation och service. Efter en reparation så testar vi oftast scootern för att se och känna att den åker som den ska. Vi utsätter den för lite action för att se att allt håller som det ska. Efter testkörningen kontrollerar vi att allt sitter som det ska.

Om något annat avvikande skulle upptäckas så informerar vi kunden om detta så fort som möjligt så man slipper onödiga överraskningar på vägen. Men om verkstan inte lyckats utföra reparationen på rätt sätt så fixar vi det självklart utan extra kostnad.

I Sverige regleras elsparkcyklarnas hastighet och motorstyrka av Trafikverket och Transportstyrelsen. Enligt de nuvarande reglerna får en elsparkcykel klassas som en ”cykel” om den inte överstiger 20 km/h i hastighet och har en motorstyrka på högst 250 watt. Elsparkcyklar som uppfyller dessa krav kan köras på cykelvägar, och även på vissa bilvägar eller trottoarer i gångfart.

Om elsparkcykeln överskrider dessa gränser, betraktas den som ett motordrivet fordon, och då gäller andra regler för exempelvis körkort och trafikförsäkring. Det finns också regler om utrustning, som att cykeln ska ha bromsar, ringklocka samt fram- och baklyse för körning i mörker .

Trimmade elscootrar får färdas på banor som är avsedda för snabbare körning eller på privat mark. E-Spark Sverige AB ansvarar inte för lagöverträdelser. Därför avråder vi våra kunder att köra på allmänna vägar med en trimmad scooter. 

Vid trimning så är kravet att man är över 18 år och att man skriver under ett kontrakt med E-Spark Sverige AB

Vi kan inte alltid garantera att vi kan laga en elscooter. Vi tar alltid ut en avgift på 449kr för en felsökning. Vi lägger inte tid på att laga något som blir för dyrt för kunden om inte kunden själv önskar så. Vi strävar efter att erbjuda våra kunder det billigaste och bästa alternativet.

Har ni fler frågor eller funderingar?
Tveka inte att kontakta oss.
Vi svarar så fort vi kan.

Rulla till toppen