Köpvillkor och policy

    1. Om E-Spark Sverige AB
      Företaget har sitt säte i Uppsala. Företagets postadress är Sankt Persgatan 39A.
      Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@espark.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
    2. Bokning av tid
      När du bokar en tid för reparation eller service på vår hemsida så skickas en bekräftelse via e-post med alla detaljer om den bokade tjänsten och priset. Om någon uppgift i bekräftelsen är felaktig eller om du inte mottagit en bekräftelse, vänligen kontakta oss omedelbart via e-post på info@espark.se
    3. Arbetstid och tidsramar
      Vi förbehåller oss rätten att inte kunna garantera de tider som anges på vår hemsida eller som anges muntligt för när en reparation eller service kommer vara slutförd. I vissa fall kan det visa sig att reparationen är mer tidskrävande än vad som först förutspåddes, och vi kommer då att informera kunden om den nya tidsramen samt ge ett nytt prisförslag.Det kan även hända att andra fel, som inte upptäcktes vid det ursprungliga felet, dyker upp under arbetets gång. Om så är fallet kommer vi att kontakta kunden omgående med information om det nya felet och föreslå ett justerat pris. Kunden har alltid möjlighet att tacka nej till den ytterligare reparationen, men vi kommer att ta betalt för de arbetstimmar och material som använts fram tills dess, enligt det ursprungliga eller justerade prisförslaget.
    4. Priser
      Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
      Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
    5. Policy för ej hämtade eller obrukade produkter
      Hos E-Spark Sverige AB förväntas kunderna hämta sina produkter inom en rimlig tidsram efter att tjänster har utförts. Om produkten inte hämtas upp inom två veckor efter att vi har slutfört arbetet och ingen överenskommelse har träffats, har vi rätt att ta ut en förvaringsavgift om 300 SEK och därefter tillkommer en extra avgift om 200 SEK per vecka.

      Om produkten inte hämtas upp inom tre månader, förbehåller vi oss rätten att sälja produkten för att täcka kostnader och göra en rimlig vinst och plats i verkstadens lokaler. Detta gäller under förutsättning att kunden har informerats om denna policy och har haft tillräcklig tid att hämta produkten.

      Kunden är ansvarig för att se till att de kontaktuppgifter som lämnas till oss är korrekta och uppdaterade. Om vi trots flera kontaktförsök inte lyckas nå kunden, är det kundens ansvar att själv ta kontakt med oss för att ordna hämtning av produkten. Vi strävar efter att göra all kommunikation tydlig och ge kunderna tillräcklig möjlighet att hämta sina produkter innan en försäljning genomförs.

      Denna policy är till för att täcka kostnader för förvaring, hantering och eventuella förlorade intäkter om produkten inte hämtas inom angiven tidsram.

      Genom att lämna in din produkt för service och reparation accepterar du dessa villkor.

    6. Ångerrätt
      Vid köp av produkter och bokning av tjänster på E-Spark Sverige AB gäller följande ångerrätt:

      14 dagars ångerrätt på produkter:
      Om du har köpt produkter från oss (t.ex. delar eller tillbehör) har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit varan. För att utnyttja din ångerrätt måste du kontakta oss via e-post på info@espark.se och meddela ditt namn, adress, e-postadress, ordernummer och vilken/vilka produkter du vill returnera.

      För att ångerrätten ska gälla måste produkterna vara oanvända och i oförändrat skick, inklusive originalförpackning. Du står för returfrakten och är ansvarig för att produkterna returneras i gott skick. Om det finns tecken på användning, slitage eller skada som kan ha uppkommit genom användning, kommer verkstadens bedömning att gå före och ångerrätten kan nekas. Detta gäller exempelvis om produkten har monterats eller används på elsparkcykeln eller andra sätt som innebär slitage.

      Ångerrätt för bokade tjänster:
      För bokade tjänster såsom reparationer och service gäller ångerrätten endast om arbetet inte har påbörjats. Om arbetet har påbörjats (t.ex. att reparationen har startat eller om delar har bytts ut) kan du inte längre ångra dig och få tillbaka kostnaden för tjänsten.

      6.1 Vid utnyttjande av ångerrätt: Om du vill ångra din bokning eller återlämna en produkt, ska du skicka ett meddelande till oss på info@espark.se. Vi rekommenderar att du gör detta omedelbart och senast 14 dagar efter att du mottagit produkten eller bokade tjänsten. Vid ångerrätt gäller att du står för returfrakt för produkter, och produkterna ska returneras välpaketerade och i ursprungligt skick.

      6.2 Ångerrätten gäller inte vid:
      – Tjänster som har påbörjats med ditt samtycke (t.ex. reparation eller service).
      – Produkter som har använts, monterats eller tagits i bruk (t.ex. däck eller andra delar som installerats och använts på elsparkcykeln).
      – Specialbeställda eller skräddarsydda produkter som inte kan återföras till oss på grund av deras natur.

    7. Reklamation och klagomål
      Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
      Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
      Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

      7.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
      Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@espark.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, kopia på kvitto och en beskrivning av felet.
      Om vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
      Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

    8. Ansvarsbegränsning
      Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
      Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
      Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
    9. Produktinformation
      Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
    10. Information om Cookies
      Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
    11. Personuppgifter
      Genom att handla hos E-Spark Sverige AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att kunna behandla din beställning. Vi säljer eller vidarebefordrar aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

      E-Spark Sverige AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas för att kunna hantera din beställning samt vid de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen efter dina individuella behov.

      Nedan följer en sammanfattning av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter:

      11.1 Vad är en personuppgift?
      En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

      11.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
      För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterade till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, IP-adress och köphistorik.

      Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dem, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva rättsliga förpliktelser enligt exempelvis bokföringslagen.

      11.3 Rättslig grund
      I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

      11.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

      11.4.1 Betalleverantör
      Vid genomförande av köp delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. De betalleverantörer vi använder oss av är Kort, Swish och Klarna.

      11.4.2 Fraktbolag
      För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.

             11.4.3 PayPal som Betalleverantör
             Om du väljer att registrera dig och genomföra betalningar via PayPal, kommer dina               personuppgifter, inklusive namn, e-postadress och betalningsinformation, att delas               med PayPal för att möjliggöra betalningsprocessen. PayPal behandlar dessa uppgifter         enligt deras egna sekretess- och användarvillkor. Vi rekommenderar att du läser                   PayPals integritetspolicy för mer information om hur dina uppgifter hanteras. Vi lagrar         inte dina betalningsuppgifter direkt, utan dessa hanteras av PayPal.10.5 Rätten till                 tillgång

             Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras         elektroniskt i ett läsbart format.

          11.5 Rätt till rättelse
          Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som        är bristfällig.

          11.6 Rätten att bli glömd
          Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag          till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en        rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

          11.7 Ansvarig för dataskydd
          E-Spark Sverige AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i                      webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

          11.8 Så skyddar vi dina personuppgifter
          Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att      lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter      och lösenord på ett säkert sätt.

    12. Ändringar till de Allmänna Villkoren
      Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
    13. Tvist och lagval
      I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
      Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
      Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

      Senast uppdaterad 22 november 2024

      Rulla till toppen